11 October 2017

Tulang belakang kita adalah satu komponen penting bagi diri manusia. Banyak saraf dan saluran yang melalui tulang belakang.

Tetapi tanpa kita sedar, aktiviti harian kita akan membuatkan tulang belakang kita melalui stress yang tinggi. Adakalanya bagi mereka yang bekerja di hadapan komputer dan sentiasa duduk hampir 8 jam sehari.

Ia akan memberi effect yang buruk kepada tulang belakang kita. Kebiasaannya anda akan mula rasa sakit di bahagian pinggang atau atas bahagian pinggul anda. Itu adalah kerana apabila anda terlalu banyak duduk, saraf anda akan di tekan oleh bahagian atas badan.

Jadi kami hari ini ingin kongsikan kepada anda, senaman yang mudah untuk anda mengurangkan sakit belakang anda.



Duduk di atas permukaan yang rata atau di atas kerusi. Cuba untuk satukan kedua-dua telapak tangan anda di belakang badan anda. Gerakkan bahu anda kebelakang. 

Pada mulanya ia mungkin sukar untuk anda satukan telapak tangan anda. Panggil seseorang untuk bantu anda. Apabila anda selalu lakukannya, ia akan menjadi lebih mudah.


Sama seperti melakukan stretching semasa anda ingin bersukan. cuba capai tangan anda di belakang badan. Kemudian tangan anda yang berada di atas cuba untuk tarik sejah yang boleh. Ingat, badan anda harus lah tegak.


Letak kedua-dua tapak tangan anda di belakang kepala. Pastikan siku anda selari bersama kepala anda. Cuba untuk gerakkan badan ke kiri dan kanan perlahan-lahan. Cuba untuk tidak terlalu gerakkan siku anda hingga ia terlebih kedepan daripada kepala anda.


Latihan ini mudah, anda hanya perlu lengkung kan badan anda kebelakang sehingga kepala anda mencecah bucu kerusi. Pastikan mata anda pandang ke hadapan dan atas, dan badan anda dalam bentuk lengkungan "C".




Latihan ini anda hanya perlu berdiri tegak dan bersandar pada dinding. Pastikan 5 titik seperti dalam gambar itu kena pada dinding.

Kemudian anda gerakkan satu badan anda kedepan, tetapi kaki anda tidak perlu berganjak atau bergerak.

No comments:

Post a Comment